Č-O-K-O-L-Á-D-A aneb Tajná řeč školáků a dospěláků

Publikováno: 22.1.2019

Č-O-K-O-L-Á-D-A aneb Tajná řeč školáků a dospěláků

Minulý článek, který se týkal logopedického tématu, nehrál právě na veselou notu. (Logopedie není jen o písmenu R) Dnešní článek bude tedy jakýmsi odlehčením, neboť logopedie může být, a často i bývá, radostnou záležitostí.

Spadáte do skupiny lidí, kterou genetika neobdařila jazykovým nadáním? Nehovoříte plynule pěti jazyky? A potřebujete své milované a totálně vyčerpané partnerce sdělit v přítomnosti pětileťáka, že doping v podobě čokolády je ukrytý ve skříni pod tričky? Špitání do ouška ani nezkoušejte, prcek bude mít v tuto chvíli jasnější smysly než vaše roba. Pantomimu též pochopí rychleji dítě. Umíte hláskovat? Ano! Máte téměř vyhráno. D-r-a-h-á, č-o-k-o-l-á-d-a j-e p-o-d t-r-i-č-k-y. Drahá ví. Dítě netuší. Teď už stačí jen dítě něčím zaměstnat a žena si může v klidu šlehnout.

Proč zmiňuji, že máte TÉMĚŘ vyhráno? Mluvím o průměru, ke kterému samozřejmě existují i extrémy. Časný čtenář (dítě, které začalo číst před čtvrtým rokem věku) bude u čokolády zajisté časněji než vaše partnerka, na to si můžete vsadit. A cestou si ještě prohodí něco ve smyslu: „Ď-e-k-u-j-i. B-e-z-v-a. P-a-r-á-d-a.“

Na druhou stranu hláskujete-li informaci o čokoládě před druhákem, který na ni nereaguje, pak zbystřete. Buď už čokoládu odhalil dřív, nebo je plně ponořený do online hry. Ani jedna možnost není úplně v cajku, ale z pohledu logopeda je to OK. Další možností je, že opravdu nerozumí, co říkáte, neumí si hlásky spojit dohromady a pochopit význam takto utvořeného výrazu/sdělení. Pak to může být velký problém, který byste již měli řešit.

Odborně se schopnosti skládání/rozkládání slov na hlásky říká sluchová analýza (rozkládání) a syntéza (skládání). Schopnost skládání většinou předchází schopnosti rozkládání. Čím delší slovo, tím horší.

Jak jsou na tom vaši pětileťáci? Využijete tajnou řeč?